دسته بندی

زبان چینی پر گویش ترین زبان دنیا!

زبان چینی پر گویش ترین زبان دنیا!

️زبان چینی مهم ترین زیرمجموعه دسته زبانهای چینی-تبتی است که با توجه به تعداد افرادی که به این زبان واحد صحبت میکنند یکی از پرگویش ترین زبانهای  زندۀ دنیا محسوب  میشود و در جهان به جز در کشور چین، در کشورهایی مانند مالزی، سنگاپور و غیره نیز به یک زبان عمومی تبدیل شده است.

تنها افرادی که زبان چینی، زبان مادری آنها محسوب میشود بیش از 1000500000 ( یک میلیارد و پانصد هزار ) نفر هستند. زبان چینی دارای گویش و لهجه های متعددی است و در میان گویشهای متفاوت زبان چینی، گویش مردم پایتخت چین ( پکن )  به عنوان زبان رسمی چین به نام ( پو تونگ هوا ,  pǔtōnghuà ) انتخاب شده  است و آموزندگان زبان چینی امروزه، در واقع  گویش پو تونگ هوا را یاد می گیرند.

 

چرا چینی یاد بگیریم؟

امروزه زبان چینی سریع ترین رشد را در دنیا و به خصوص در جهان غرب به عنوان زبان دوم دارد. برای مثال در برخی از کشورها حتی  کودکان 4 ساله، در مدرسه زبان چینی می آموزند و پدر و مادر آنها نیز خواهان یادگیری زبان چینی هستند.

در نتیجۀ رشد سریع این زبان، اهمیت یادگیری زبان چینی در جهان امروز افزایش یافته است.

 

 

ویژگی اصلی زبان چینی: نداشتن حروف الفبا!

ویژگی اصلی زبان چینی که این زبان  را با  زبانهای دیگر از جمله زبان   ما ایرانیان ( فارسی ) متفاوت میکند، نداشتن حروف الفبا  است. افرادی که  می خواهند  این زبان را یاد بگیرند،   با این سوال مواجه می شوند  که زبان چینی چند حرف الفبا دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که: ( این سوال کاملا اشتباه است چرا که زبان چینی اصلا الفبا ندارد. سبک نوشتاری زبان چینی کاملا با زبانهای دیگر  متفاوت است و خط چینی درحال حاضر تنها خط کاملا تصویری دنیاست که با طی کردن یک مسیر بسیار طولانی، در طول  زمان  از تصاویر ابتدایی به یک خط تصویری تبدیل شده است. در واقع میتوان گفت خط چینی شامل کاراکترهایی است  که هر کدام از بخش های کوچکتری از علامت های اصلی نوشتار چینی تشکیل شده اند. در حال حاضر پرکاربرد ترین کاراکترهای زبان چینی حدود ۵۰۰۰ کلمه میباشد که در آموزش زبان چینی به خارجی زبانان بیشتر بر این کاراکتر ها تمرکز میشود، ولی در کل تعداد کاراکتر های این زبان به بیش از 56000 کلمه می رسد).

کلمات چینی اکثرا از یک کاراکتر یا  دو کاراکتر تشکیل شده اند البته تعدادی کلمه سه کاراکتری و بیشتر نیز وجود دارد اما بیشتر کلماتی که باید یاد بگیرید یک یا دو کاراکتری هستند. مثلا کلمه ای که اکثر خارجیان آن را شنیده اند و میشناسند، nĭ hăo است که برای احوال پرسی به کار میرود که از دو کاراکتر nĭ   " تو " وhăo " خوب " تشکیل شده است. هر یک از این کاراکترهای زبان چینی به صورت جداگانه معنای متفاوتی دارند اما وقتی در کنار هم قرار می گیرند معنی سلام میدهند

 

آشنایی بیشتر با کاراکترهای زبان چینی

تنها چیزی که کاراکترهای زبان چینی را به زبانهای الفبا دار نزدیک می کند اشکالیست که به شکل های مختلف کنار هم قرار می گیرند در ابتدا خطوطی صاف،مورب و گاهی شکسته به نام Stroke (به معنای حرکت،یعنی بدون برداشتن قلم از روی صفحه و با یک حرکت آن را رسم کردن) وجود دارد که این حرکت ها با کنار هم یا بالا و پایین هم قرار گرفتن اشکالی به نام رادیکال piān páng (به معنای ریشه یا قسمت اصلی) میسازند.رادیکال ها هم در نهایت اشکال نهایی یا اصطلاحا کاراکتر های خط چینی را میسازند.معادل کاراکترهای زبان چینی در زبان فارسی را می توان کلمه دانست  زیرا هر یک از این کاراکتر های خط اصلی زبان چینی   به تنهایی معنادارند و حتی در بعضی مواقع میتوان از ظاهر یک کاراکتر در خط اصلی زبان چینی معنای حدودی آن را حدس زد.

برای یادگیری نوشتن کلمات چینی بهتر است ابتدا بر روی این حرکات پایه ای مسلط شوید

Stroke های زبان چینی ( حرکت ): 丿丶亅

Radical های زبان چینی (ریشه ): 忄冄 其月

 

خط چینی، یکی از قدیمیترین خطهای جهان که خود را در طول زمان حفظ کرده است

خط چینی یکی از قدیمیترین خط های موجود در جهان است، این خط تاریخچه ای چند هزار ساله دارد و در گذر سال ها همواره در حال تغییر بوده است. قدیمیترین کاراکتر های خط چینی بر روی لاک پشت، استخوان گاو، آهو یا سایر حیوانات حک شده اند و مردم آن را "jiǎgǔwén جیا گو وِن " مینامند. کاراکتر های جیا گو وِن کمی شبیه به نقاشی هستند در روند تکامل زبان چینی پس از دوره باستان، همواره گویندگان این زبان تمایل به ساده کردن این زبان داشته اند و این ساده کردن تدریجی باعث شده است که تعداد بخش های هر کاراکتر کاهش یافته  و به میزان قابل توجهی مشکلات یادگیری و استفاده از زبان چینی را کاهش دهد. با این حال باز هم میتوان گفت از بین زبانهای زنده دنیا، زبان چینی باستانی ترین زبانیست که بیشترین شباهت را به شکل اولیه خود دارد.

 

اشکال متفاوت نوشتاری زبان چینی

در حال حاضر زبان چینی دو شکل نوشتاری مختلف دارد، یکی چینی ساده شده و دیگری چینی سنتی. از نظر تلفظ این دو تفاوتی ندارند و در حقیقت چینی ساده شده، همان خط قدیمی است اما کاراکترهای آن حرکات کمتری دارند و نوشتن آنها راحت تر است. برای مثال کاراکتر " هان hàn " در چینی سنتی به شکل و در چینی امروزی به شکل نوشته میشود.

چینی قدیمی به صورت رسمی هنوز در تایوان استفاده میشود چرا که خط ساده شده چینی در دوران انقلاب فرهنگی مائو و توسط حکومت کمونیستی ساخته شد که دولت تایوان با آن مخالف بود  و راضی به استفاده از آن نشد. به طور کلی پیشنهاد نمی شود که خط سنتی چینی را یاد بگیرید مگر اینکه بخواهید در تایوان زندگی کنید یا اینکه بخواهید متون چینی سنتی را بخوانید.

 

خط چینی چگونه خوانده می شود؟

حتما تا به حال برایتان سوال پیش آمده که خط چینی چگونه خوانده میشود یا اینکه کودکان و خارجی زبانان چگونه خواندن و تلفظ این خط و اشکال آن را حفظ کرده و یاد میگیرند

در سال 1953 میلادی دولت چین تصمیم گرفت برای ساده سازی یادگیری زبان چینی و همچنین بیسوادزدایی جامعه قدمی بردارد که این تصمیم با اختراع پین یین(拼音) عملی شد. پین یین(拼音) سیستمی برای توضیح کاراکترهای زبان چینی با حروف لاتین است.

برای مثال کلمه 汉语 که به معنای زبان چینی است، با حروف لاتین و هنگام تبدیل آن  به پین یین (拼音) به این شکل در میآید:hàny

ǔ حروف لاتین اصل تلفظ کاراکتر و تُن های بالای سر آن ها که 4 شکل مختلف دارند، تلفظ نهایی را مشخص میکنند. 

中国 پین یین : zhōngguó کشور چین 

伊朗 پین یین : yīlǎng کشور ایران

 

اهمیت آهنگ تلفظ در یادگیری زبان چینی:

یکی از ویژگی های خاص زبان چینی داشتن آهنگ های مختلف برای هر هجا میباشد که این ویژگی زبان چینی را از اکثر زبان های جهان متمایز میکند، به گونه ای که درصورت ادای یک هجا با آهنگ های متفاوت معنی و شکل کلمه به کلی تغییر خواهد کرد و این یکی از دلایل دشواری تدریس آنلاین زبان چینی است. بسیاری فکر میکنند که کلمات یا جملات زبان چینی را یاد گرفته اند، اما وقتی می خواهند جملات پیچیده تر را بگویند با این مشکل مواجه می شوند که چینی زبانان  منظور آنها را متوجه نمی شوند. دلیل اصلی آن این است که تُن ها یا همان آهنگهای کلمات را به درستی ادا نمی کنند. تلفظ درست هجا ها و آهنگ کلمات چینی نیازمند تمرین زیاد است و باید روزانه چندین ساعت برای مسلط شدن بر آنها وقت بگذارید. در یادگیری دیگر زبان ها شاید چند دقیقه وقت گذاشتن برای یادگیری چند کلمه و معنی آنها کافی باشد، اما برای یادگیری زبان چینی این روش کفایت نمیکند و با دو سه دور تکرار کردن به هیچ وجه نمیتوان تلفظ کلمات چینی را یاد گرفت.

تمام هجا های زبان چینی با 5 تُن میتوانند ادا شوند، که تُن پنجم تون "خنثی" خوانده میشود. این تُنها در معنای کلمات و جملات زبان چینی بسیار تأثیر گذارند مثلا در زبان چینی Mai با تُن سوم و کاراکتر به معنی خریدن است، اما با تُن چهارم و کاراکتر به معنی فروختن میباشد که معنی آن کاملا برعکس است.

 

پاسخ به چند پرسش دیگر در بارۀ زبان چینی

آیا یادگیری زبان چینی خیلی سخت است؟

می توان گفت که یادگیری زبان چینی به دلیل ساختار متفاوت زبان چینی با خانواده زبانی هندی-اروپایی که زبان فارسی، انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی ... نیز جزو این گروه هستند، در ابتدا برای افراد اهل این کشورها میتواند چالش برانگیز باشد. تعداد بسیار زیادی کاراکتر وجود دارد که باید شکل آنها را حفظ کنید و نوشتن آن را یاد بگیرید. همچنین ادای تُن ها و شکل صحیح تلفظ های چینی تمرین بسیار زیادی لازم دارد و نیازمند این است که ساعت ها برای آن وقت بگذارید. اما در عین حال گرامر چینی ساده تر است چراکه صرف فعل وجود ندارد و شکل کلمات ثابت میماند. اگر از مراحل اولیه یادگیری چینی به خوبی بگذرید در ادامه کار رسیدن به سطوح بالاتر بسیار آسان خواهد شد و حتی شاید از یادگیری زبان های دیگر نیز ساده تر باشد

اسم خود را چگونه به چینی بگوییم؟

یکی دیگر از سوالاتی که همیشه در مورد زبان چینی مطرح میشود این است که اسم اشخاص به چینی چه میشود؟ حتی بسیاری از افراد از آنجا که در مورد ساختار این زبان هیچ اطلاعی ندارند میپرسند که فلان حرف الفبا به چینی چیست تا بتوانند اسم خود را به چینی پیدا کنند اما با توجه به الفبا نداشتن زبان چینی هیچوقت به نتیجه نمیرسند. به دلیل این ویژگی زبان چینی باید برای کلمات و اسامی که به چینی وارد میشوند معادل خاصی از میان کاراکتر های چینی موجود انتخاب کرد که از نظر معنایی یا از نظر تلفظی به کلمه اصلی شباهت داشته باشد. مثلا کلمه " قهوه " بر اساس تلفظش در چینی 咖啡 خوانده میشود که تلفظ آن kāfei است. یا مثلا معادل چینی اسم خاصی مثل مایکل 麦克 با تلفظ Mai Ke است. شاید دوست داشته باشید بدانید که کلمه چای در زبان فارسی از کلمه 茶叶 با تلفظ Chá ye در زبان چینی گرفته شده است. همچنین واژۀ شیر در زبان فارسی به شکل狮子 با تلفظ shi zi به زبان چینی وارد شده است.

ساختار جملات زبان چینی چگونه است ؟

یکی از قسمتهای زبان چینی که می توان گفت ساده تر از دیگر زبان هاست  بخش گرامر و جمله بندی آن است که بسیار آسان می باشد. هیچ گونه صرف فعل و زمان در این زبان وجود ندارد و زمان ها را به راحتی با کلماتی مانند "دیروز" ، "فردا" یا "در آینده" بیان میکنیم. برخلاف تمام زبان های هندی-اروپایی یا عربی هیچ گونه جنسیتی برای اسامی وجود ندارد و همچنین در این زبان نیازی به تشخیص اسامی جمع و مفرد نخواهید داشت.

 

سخن پایانی

در این نوشته شما با یکی از بزرگ‌ترین زبان‌های جهان آشنا کردیم. اگر شما هم دوست دارید زبان چینی را یاد بگیرید، می‌توانید از کلاس های آموزش زبان چینی و دوره های زبان چینی استفاده کنید.

آموزشگاه چایناکار بهترین آموزشگاه زبان چینی در ایران میباشد که کلاس های آموزش زبان چینی و دوره های یادگیری زبان چینی را به صورت حضوری و آنلاین دارد. اگر هم به دنبال آموزشگاه زبان چینی در زنجان هستید چاینا کار بهترین انتخاب است.